Καθώς επεκτεινόταν η χριστιανική μαρτυρία,
δεν έπαψε να βρίσκει εμπόδια από παντού. Από τον ιουδαϊσμό που προσπαθούσε να
επιβάλλει στους πιστούς τους νόμους και πρακτικές της Παλαιάς Διαθήκης, τις παγανιστικές
θρησκείες που επικρατούσαν στον ρωμαϊκό χώρο, όπως και τις διδασκαλίες εκ των
έσωθεν, από ψευδαδέλφους που προσπαθούσαν να επιβάλουν στις εκκλησίες
διδασκαλίες, αντίθετες με την αποστολική παράδοση. Όπως ο Χριστός, έτσι και οι
απόστολοι, γνωρίζοντας τον κίνδυνο των ψεύτικων διδασκαλιών για την εκκλησία
και τη διάδοση του Ευαγγελίου, όχι μόνο προειδοποιούσαν αλλά έδιναν οι ίδιοι
την μάχη κατά της αναλήθειας και της πλάνης με επιχειρήματα και διδάγματα που
στηρίζονταν στη λογική.
Κόντρα σε επιχειρήματα κάποιων σήμερα, που
θεωρούν απαραίτητα για την πνευματική ζωή μόνο την πίστη και το συναίσθημα, η λογική
δεν στρέφεται ενάντια στην πίστη, αλλά συμβαδίζει μ’ αυτήν. Ο ίδιος ο Κύριος
διδάσκει να αγαπάμε τον Θεό «εξ’ όλης της διανοίας» μας (Ματθ. 22: 37). Δεν
ήταν ο ίδιος που έδωσε παράδειγμα νοημοσύνης όταν συγκαταλεγόταν με τους
Γραμματείς και τους Φαρισαίους κι εκείνοι δεν μπορούσαν να του απαντήσουν; Ή οι
απόστολοι Πέτρος (Πράξ. 4: 8-13) και Παύλος (Πράξ. 17: 22-33), δεν
χρησιμοποιούσαν δυνατά επιχειρήματα στις ομιλίες και τα γραπτά τους;
Δυστυχώς, το τρίπτυχο ευαγγελισμός
(κήρυγμα μετάνοιας) – απολογητική (επιχειρηματολογία και γνώση) – μαθητεία
(συστηματική διδαχή πιστών, εκπληρώνοντας την εντολή του Χριστού) έχει χαθεί
από την εκκλησία σήμερα. Το ένα όμως δεν κάνει χωρίς το άλλο. Η απολογητική
σήμερα θεωρείται αυτοτελής επιστήμη ως συστηματικός κλάδος της χριστιανικής
θεολογίας. Είναι ανάγκη, η εκκλησία να αναγνωρίσει τον σημαντικό ρόλο της
απολογητικής στην εποχή μας.
Κάθε πιστός πρέπει να είναι και απολογητής
(βλ. Α’ Πέτρου 3: 15). Όταν τα παιδιά μας μας κάνουν ερωτήσεις σχετικά μ’ αυτά
που πιστεύουμε, ξέρουμε τι απαντήσεις να τους δώσουμε έτσι ώστε να ενισχυθεί η πίστη τους
και όχι να εγκαταλείψουν την εκκλησία επειδή δεν βρίσκουν απαντήσεις στα
ερωτήματα της εποχής μας;
Ο βρετανός απολογητής Os Guinness γράφει: «Η απολογητική δεν είναι προαιρετική σε μια μετα-χριστιανική εποχή, … επειδή η εκκλησία αντιμετωπίζει ένα πρωτοφανές μπαράζ ερωτήσεων, προκλήσεων και επιθέσεων στο βασικό της μήνυμα, την άποψή της για τον κόσμο και τον τρόπο ζωής της» [1].
[1] Os Guinness, Fool‘s Talk. Recovering the Art of Christian Persuasion, InterVarsity Press, 2015, σ. 210
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου