Ο Φυσικαλισμός (φυσιοκρατία) είναι μια φιλοσοφική θεωρία που υποστηρίζει ότι όλα τα φαινόμενα μπορούν να ερμηνευτούν μηχανιστικά με τη βοήθεια των φυσικών νόμων και της αιτιοκρατίας. Θεωρεί ότι το Σύμπαν είναι μια απέραντη «μηχανή», στερούμενη συγκεκριμένου σκοπού ύπαρξης, αδιάφορο προς τις ανθρώπινες ανάγκες και επιθυμίες. Η έννοια αυτή αποτελεί τη βάση αθεϊστικών και υλιστικών θέσεων στη σύγχρονη διανόηση.
Στο βιβλίο του «Θαύματα» [1] ο βρετανός απολογητής C. S. Lewis χρησιμοποιεί ένα ισχυρό επιχείρημα που αμφισβητεί το οικοδόμημα του Φυσικαλισμού, γράφοντας:
Ο αυστηρός υλισμός αυτό-αμφισβητείται για τον λόγο που πριν πολύ καιρό ήδη έδωσε ο καθηγητής Χάλντεϊν [2]: ‘Εάν οι νοητικές μου διαδικασίες καθορίζονται εξ’ ολοκλήρου από τις κινήσεις των ατόμων στον εγκέφαλό μου, δεν έχω κανένα λόγο να υποθέσω ότι οι πεποιθήσεις μου είναι αληθείς ... και ως εκ τούτου δεν έχω κανένα λόγο να υποθέσω ότι ο εγκέφαλός μου αποτελείται από άτομα.’ (Possible Worlds, σ. 209.) Αλλά ο Φυσικαλισμός, ακόμα κι αν δεν είναι καθαρά υλιστικός, μου φαίνεται να ενέχει την ίδια δυσκολία, αν και με μια κάπως λιγότερο προφανή μορφή. Απορρίπτει τις διαδικασίες συλλογισμού μας ή τουλάχιστον μειώνει την αξιοπιστία τους σε τόσο χαμηλό επίπεδο, ώστε να μη μπορούν πλέον [αυτές] να στηρίξουν τον ίδιο τον Φυσικαλισμό.
Με άλλα λόγια, εάν οι γνωστικές μας ικανότητες διέπονται από αμετάβλητους φυσικούς νόμους, τότε όλες οι σκέψεις, οι πεποιθήσεις και τα συμπεράσματά μας είναι – εξ’ ορισμού – μη ορθολογικά και οι σκέψεις μας δεν καθοδηγούνται από τον εγκέφαλο ή από γνήσια διανοητικά αίτια, αλλά από καθαρά υλικές αιτίες. Αν έχουν έτσι τα πράγματα, τότε δεν είναι λογική η πεποίθηση πως ο Φυσικαλισμός είναι αληθής. Ιδού η αυτό-αμφισβήτηση του Φυσικαλισμού. Έρχεται σε σύγκρουση με τις διανοητικές μας ιδιότητες. Σύμφωνα με τον Λούις:
Ο ευκολότερος τρόπος να το αποδείξουμε αυτό είναι να δώσουμε προσοχή στις δύο έννοιες της λέξης ‘επειδή’. Μπορούμε να πούμε: ‘Ο παππούς είναι άρρωστος σήμερα επειδή έφαγε αστακό χθες’. Επίσης μπορούμε να πούμε: ‘Ο παππούς πρέπει να είναι άρρωστος σήμερα, επειδή δεν έχει ξυπνήσει ακόμα (γνωρίζοντας ότι πάντοτε σηκώνεται νωρίς όταν είναι καλά)’. Στην πρώτη πρόταση η λέξη ‘επειδή’ δίνει μια εξήγηση με βάση την αιτία και το αποτέλεσμα: Είναι το φαγητό που τον πείραξε. Στη δεύτερη περίπτωση η χρήση της λέξης ‘επειδή’ υποδηλώνει αυτό που οι διδάσκαλοι της λογικής ονομάζουν συμπέρασμα ενός συλλογισμού: Η καθυστερημένη έγερση του ηλικιωμένου δεν είναι η αιτία, αλλά ο λόγος για τον οποίο πιστεύουμε ότι είναι αδιάθετος. Υπάρχει μια παρόμοια διαφορά μεταξύ του ‘[εκείνος] φώναξε επειδή τον έβλαψε’ (αιτία και αποτέλεσμα υλιστικών παραγόντων) και του ‘πρέπει να τον έβλαψε γιατί φώναξε’ (συμπέρασμα συλλογισμού). Είμαστε ιδιαίτερα εξοικειωμένοι με το συμπέρασμα ενός συλλογισμού επειδή στο μαθηματικό σκεπτικό ‘Α ίσων Γ ισχύει επειδή, όπως έχουμε ήδη αποδείξει, τα δύο είναι ίσα με το B’. Το ένα δείχνει μια δυναμική σύνδεση μεταξύ γεγονότων ή ‘καταστάσεων’· το άλλο, τη λογική σχέση ανάμεσα σε πεποιθήσεις ή ισχυρισμούς.
Ο Φυσικαλισμός διδάσκει ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος (και οι διανοητικές του ικανότητες) εξελίχτηκαν μέσω μη ορθολογικών, τυφλών, μηχανιστικών διαδικασιών. Το γεγονός ότι υπάρχει νους είναι εξαιρετικά εκπληκτικό με βάση αυτές τις προϋποθέσεις. Όπως είπε και ο βρετανός φυσικός, John Polkinghorne: «Φαίνεται απίστευτο ότι … η ικανότητα του Αϊνστάιν να συλλάβει τη Γενική Θεωρία της Σχετικότητας ήταν μέρος του αγώνα για επιβίωση. Ποια αξία επιβίωσης διαθέτει μια τέτοια ικανότητα;» [3]
Ο Polkinghorne ισχυρίζεται ότι η ανθρώπινη ικανότητα για αφηρημένο συλλογισμό στα πλαίσια των καθαρών μαθηματικών έχει μικρή πρακτική αξία για τον αγώνα επιβίωσης της ανθρωπότητας. Είναι συνεπώς δύσκολο να κατανοήσουμε, πώς τέτοιες σύνθετες συλλογικές ικανότητες θα μπορούσαν να εξελιχθούν από μη ορθολογικές, άσκοπες, τυφλές δυνάμεις. Η θεωρία της εξέλιξης υποστηρίζει πως ο κύριος σκοπός των γνωστικών μας ικανοτήτων είναι ότι οι πεποιθήσεις μας (αναπόφευκτα) συμβάλλουν στην επιβίωσή μας και όχι απαραίτητα στην αλήθεια. Γι’ αυτό και ο ισχυρισμός ότι όλοι μας είμαστε προϊόν μιας τυφλής εξέλιξης όπου κυριαρχεί ο Φυσικαλισμός, δεν δικαιολογεί πώς η ίδια η Εξέλιξη, ή ο Φυσικαλισμός ή η όποια άλλη πεποίθησή μας (συμπεριλαμβανομένων όλων αυτών που παράγονται από τις γνωστικές μας ικανότητές, π.χ. η ενδοσκόπηση, η αντίληψη, η μνήμη) είναι ιδέες βάσιμες. Ιδού το αυτοκαταστροφικό του συνδέσμου Φυσικαλισμός-Εξέλιξη!
Ο Νους, όπως τον θέτει ο Λούις, είναι «αρχαιότερος από τη Φύση». Αν υποθέσουμε ότι υπάρχει Θεός, η ύπαρξη του ανθρώπινου νου δεν πρέπει να αποτελεί έκπληξη. Ως απόλυτα ορθολογικό προσωπικό Ον, θα έπρεπε να Τον θεωρούμε ικανό να δημιουργήσει έναν κόσμο γεμάτο επιστημονική, ηθική και αισθητική αξία. Επειδή μόνο σ’ έναν τέτοιο κόσμο είναι δυνατό ως άνθρωποι να αγαπάμε, να γνωρίζουμε, να ενεργούμε και να δημιουργούμε.
[1] C. S. Lewis, The Problem of Pain, 2η έκδ., Λονδίνο: Collins-Fontana, 1970, σ. 16-28.
[2] Ο Λούις χρησιμοποιεί ως κύριο επιχείρημα κατά του φυσικαλισμού μια φράση από τα γραπτά του μαρξιστή και αθεϊστή βιοχημικού J. B. S. Haldane, καθηγητή στο Κέιμπριτζ.
[3] John Polkinghorne, Science and Creation: The Search for Understanding (West Conshohocken: Templeton Press, 2006), σ. 29–30.
18 Φεβρουαρίου 2021
Νους και Ύλη
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου